Frederik Thiele: Een man met een passie voor leesbrillen

Je zou bijna denken dat hij geboren werd met een bril. Frederik Thiele heeft besloten om stijlvolle leesbrillen rechtstreeks aan de deur van de consument te leveren. Hij kwam op het idee, in zijn winkel op de luchthaven van Kopenhagen.

Oorspronkelijk verkocht hij zonnebrillen aan reizigers in zijn winkel op de luchthaven. In plaats daarvan kwamen reizigers zijn zonnebrillenwinkel binnen rennen, wanhopig op zoek naar wat anders: namelijk leesbrillen.

'Er zijn zoveel mensen naar binnen gekomen op zoek naar een leesbril, omdat ze hun leesbril waren vergeten of kwijt geraakt. En ik had slechts een paar goedkope leesbrillen beschikbaar. Uiteindelijk verkochten we alleen maar leesbrillen, dit hadden we nooit gedacht”, zegt Frederik.
Leesbrillen werd steeds populairder en ook een groot deel van de totale verkopen van de winkel.


”Het was voor mij heel verrassend om te zien hoe groot de vraag naar goedkope leesbrillen werkelijk is. Het is mij nooit opgevallen, ik had een aantal leesbrillen in de winkel liggen, maar mijn focus was echter zonnebrillen!" vertelt Frederik.

Het aantal wanhopige luchthavenklanten was uiteindelijk een openbaring voor Frederik. Hoewel hij op dat moment al jaren met een brillen werkte, zag hij ineens een nieuwe en wat over het hoofd geziene markt.

”Ik begon met mijn onderzoek door te kijken welke leesbrillen er eigenlijk op de markt verkrijgbaar waren. Toen heb ik veel winkels bezocht om alle stijlen en monturen te bekijken. Al snel dacht ik bij mezelf, het moet mogelijk zijn om een online shop te maken met veel verschillende stijlen."

Altijd Leesbrillen

Frederik Thiele kreeg zijn passie voor brillen niet van een vreemde. Zoals zijn achternaam misschien al prijsgeeft, werd Frederik geboren in de familie die eigenaar is van de Deense brillenwinkel 'Thiele'. Na 200 jaar bestaan is dat het oudste optiekbedrijf in Denemarken.

Door vele jaren te hebben gewerkt in het familiebedrijf, heeft Frederik zijn eigen kleine keten gestart, namelijk "3 Optik". Een aantal van deze winkels zijn geopend op de luchthaven van Kopenhagen. "3 Optik" biedt vooral dure designer brillen, maar Frederik zag een gouden kans om leesbrillen van hoge kwaliteit tegen betaalbare prijzen te bieden.  


Frederik Thiele & Luxreaders

Frederik Thiele maakt sinds 2018 deel uit van Luxreaders, dat in 2020 door de Deense Kamer van Koophandel werd uitgeroepen tot tweede beste nieuwe digitale bedrijf.
De missie achter Luxreaders is om leesbrillen rechtstreeks naar onze klanten te bieden, we werken daarom ook zonder tussenpersonen en we zijn in staat om een leesbril van hoge kwaliteit, tegen betaalbare prijzen bieden. 


Een geweldig vooruitzicht

De markt voor leesbrillen is enorm gegroeid en je kunt overal wel aan een leesbril komen. Het viel Frederik op dat er niet zoveel aandacht is besteed aan het ontwerp en stijl van het montuur. Er zijn zoveel Nederlanders die dagelijks een leesbril gebruiken, waarom niet een leukere en stijlvolle bril van hoge kwaliteit tegen een lage prijs. Dit was het moment waarop Fredrik zijn reis in 2017 is begonnen. 

"Het is interessant om te zien hoeveel leesbrillen er werkelijk worden verkocht binnen Europa. Er zijn zoveel mensen die moeite hebben met lezen of slecht zicht, het is een wereldwijd probleem. Alleen in Europa worden er jaarlijks meer dan 400 miljoen leesbrillen verkocht. Helaas veel goedkope brillen van slechte kwaliteit, en dat wil ik veranderen," zegt Frederik.

 

Feel good & Look good

Op dat moment nam Frederik contact op met zijn vriend Thomas Olsen, om erachter te komen of ze samen het leesbrillenmarkt konden instappen en ombuigen, maar vooral iets konden creëren dat een geweldig ontwerp had en toch betaalbaar was. 

Met deze hoge eisen kwamen ze al snel tot de conclusie dat het een online winkel moest worden. In 2018 werkten ze samen twee e-commerce broers, Nicki en Alexander Due-Rasmussen, en creëerden samen het merk LUXREADERS - een 100% digitale winkel voor leesbrillen. Dankzij de moderne technologie is het voor de klanten mogelijk gemaakt om een leesbril in de virtuele spiegel te passen en te ontdekken welke vormen en kleuren het beste bij hen passen.

"We hebben een doorbraak bereikt met onze Try-on-technologie om onze klanten een optimale digitale ervaring te bieden. Het was ook een doel voor ons om de prijs van een normale leesbril uit te dagen - in onze webshop krijg je gewoon een veel beter product." zei Frederik Thiele.

Frederik heeft een breed scala aan stijlen en monturen ontwikkeld, waardoor de bril verschillende looks heeft voor verschillende gelegenheden. In het assortiment vind je brillen voor een lange dag op kantoor, voor festiviteiten of om gewoon thuis te dragen. 

"Heel veel mensen willen liever geen leesbril dragen omdat een bril als iets onaantrekkelijks wordt beschouwd. Onze ambitie is om stijlvolle maar toch functionele oplossingen te creëren. We willen onze klanten continu verbazen met leuke monturen en stijlen en zo laten zien dat het dragen van een leesbril ook hip kan zijn." zegt Frederik.

 

Ontdek een leesbril voor jou